Când am văzut-o prima dată, probabil acum 4-5 ani -s-a întâmplat să călătorim împreună cu același avion- am crezut că e actriță. Aveam să aflu apoi că Marinela Vasilica Ardelean, finalistă Miss World 2008, cu studii de Drept, Economie şi câştigătoare a premiului "Cel mai bun somelier din România", este nu doar o femeie incredibil de frumoasă este persoana care îți poate oferi cea mai surprinzătoare dintre întâlnirile neprevăzute. Pentru că nu e doar tânără, călătoare pe majoritatea continentelor, femeie de afaceri, autoare de cărți, posesoare a unui prospăt MBA și…aș putea continua mult…nu, superba româncă originară din Maramureș a ars etapele și nu are de gând să se oprească. La finalul aceste săptămâni Marinela Ardelean va fi unul dintre organizatorii Ro Wine Festival, aflat la a III-a ediție.
- Ce mai faci? Deși nu s-a simțit - am citit mereu că ești activă și prezentă la evenimente- ești totuși prospăta mămică...
Sunt, și este cel mai important lucru care mi s-a întâmplat până acum. Însă timpul nu stă pe loc, iar vinul este unul dintre cele mai dinamice segmente din lume. Apar tot timpul lucruri noi, nu doar vinuri, ci și tehnologie, modă, producători… Este o lume în care, dacă nu rămâi în permanență conectat, riști să te rupi cu totul de actualitate. Cum se spune – statul pe loc este un pas înapoi…
- Ultima dată când ne-am auzit erai acasa, la mama ta în Maramureș. Pe unde ești acum, ce planuri ai?
Mă împart, relativ echilibrat, între România și Italia, pregătesc a treia ediție a RO-Wine, gust în continuare sute de vinuri, țin cursuri, scriu și, foarte rar, respir… Încerc să construiesc lucruri durabile, pentru că uneori mă copleșește senzația de superficial, de lucruri de consum rapid, de lipsă de perspectivă și, automat, de angajare în proiecte pe termen lung. Cred că și acesta este unul dintre aspectele care mă fascinează la vin: deși se încadrează, teoretic, la FMCG – bunuri comune, cu circulație rapidă, este și o ieșire din timp. Vinul se lasă la învechit, se păstrează cu grijă… Iar investițiile în podgorii se adresează mereu generațiilor următoare. Relativitatea timpului este mai pregnantă în lumea vinului decât în alte domenii…
- Pentru cine nu te știe destul, sau care au văzut doar că ești o femeie superbă care zâmbește de pe coperți de albume spectaculoase de promovare a României și a vinurilor de aici, te rog să dai timpul înapoi și să faci o mică hartă a drumului tău profesional.
Am urmat mai multe cursuri de specializare în industria vitivinicolă printre care se numără și un Executive MBA. În prezent urmez și un doctorat… Așa am avut ocazia să lucrez cu Foss Marai, mai întâi pentru dezvoltarea afacerii către piețele din Asia Pacific, apoi către piețele din Est iar acum ca ambasador de brand. În urma cu 5 ani de zile, am deschis propria companie de consultanță si în paralel am început, alături de Liviu și Mihai Popescu, câteva proiecte printre care se numără și festivalul RO-Wine. Am reușit să lansez pe piață și câteva proiecte editoriale – o carte despre asocierea vinurilor românești cu mâncăruri italiene și un ghid bilingv al celor mai bune vinuri din România și Republica Moldova. Ar mai fi destule de spus, dar mi se pare, de fapt, că sunt abia la început de drum, că toate acestea m-au pregătit pentru proiectele pe care abia acum încep să le dezvolt.
- Când ai știut că vrei să faci meseria asta? Critic de vin, degustător profesionist și profesor de cultura și istoria șampaniei și a uleiului de măsline. Sună cel puțin exotic pentru o femeie, nu?!
De fapt, nu este chiar atât de exotic. Lumea vinului a fost o lume a bărbaților până spre sfârșitul anilor 90, astăzi deja există femei în toate zonele legate de nașterea unui vin – în podgorie, în cramă, în laboratoare, în marketing și comunicare. Există și concursuri internaționale cu jurii formate exclusiv din femei… Personal, am descoperit acest univers la prima mea vizită în Italia. A fost ca o străfulgerare, a fost întâlnirea cu un stil de viață diferit de ceea ce știam eu pănâ atunci, ceva ce mi-am dorit instantaneu să adopt și să promovez mai departe – o cultură oenogastronomică reală, o muncă neîncetată a producătorilor care caută să obțină mereu cel mai bun produs posibil, o ancorare în istorie care nu împiedică permanenta inovare.
- Ce-ar trebui să facă cineva care vrea să încerce o astfel de meserie? Cât de mare este concurența? Contează și datele inițiale cu care intri in joc? Talent? Intuiție?
În primul rând, este nevoie de foarte multă muncă. Simțurile se educă. Nasul și papilele gustative reacționează similar unui mușchi – dacă nu este folosit, se atrofiază, în schimb, dacă este antrenat, poate da performanțe incredibile. Evident, trebuie eliminate abuzurile, trebuie un oarecare program de viață, un pic mai strict decât unul obișnuit. Exact ca în cazul sportivilor. În România aș spune că este încă mult loc pentru dezvoltarea acestor profesii. Și sunt de viitor, așa că îi încurajez pe toți cei care simt să au înclinații sau chemare către acest domeniu să nu ezite, să caute cursuri de inițiere, de profesionalizare, să intre cumva în universul aceasta. Căci, odată intrat, lucrurile devin mai clare, iar deciziile se iau mai ușor.
- Ai fost semifinalistă și finalistă în multe concursuri internaționale. Ce presupune o competiție de acest nivel și cum se face departajarea câștigătorilor?
Este vorba de profesionalism, despre cantitatea de informații pe care o deții și de viteza cu care accesezi aceste informații. De la un punct încolo, multe gesturi sau expresii se transformă în reflexe… De multe ori, departajarea se face pentru amănunte minore, pentru că, la acest nivel, performanțele tuturor concurenților sunt comparabile.
- Ai declarat că: "RO-Wine | The Wine Festival of Romania s-a născut din dorinţa de a reuni vinurile româneşti de top, cunoscute în întreaga lume, cu cele de renume internaţional şi de a le aduce mai aproape de consumator." Tradiția românească unde ne plasează, știut fiind că ani buni românii au preferat vinul vărsat, de producător? Preferă altceva acum românii?
Ca tradiție, ne numărăm printre primii făcători de vin din lume - și spun „făcători”, pentru că vorbim despre o perioadă isorică în care nu existau conceptele de produs / producător sau „creator” de vinuri. Însă vechimea tradiției nu înseamnă că s-a și perpetuat un cult al calități. Din păcate, am avut o istorie foarte neprietenoasă cu această cultură a vinului și, în fapt, putem spune că abia acum începe o Renaștere adevărată. Acest lucru se simte și în rândul consumatorilor: deși avem o clasă educată, interesată de calitate și diversitate, majoritatea pieței este ocupată de vinuri de calitate inferioară, unde prețul este factorul decisiv în achiziție.
- Care este locul României ca producător de vinuri? Unde ne situăm?
Ca producție, suntem printre primele țări din lume. Calitativ – abia începem să ne afirmăm. Pe o piață globală dinamică, inundată de vinuri provenite din toate colțurile lumii, este greu să răzbești fără o campanie serioasă, pe termen lung. Însă, încet-încet, vinurile românești ajung pe tot mai multe rafturi și în tot mai multe restaurante din lume, chiar dacă, deocamdată, suntem o țară „exotică” pentru piețele tradiționale.
- Acest tip de diplomație culturală, pe care îl practici de ceva vreme, începe să aibă rezultate?
Spre deosebire de alte produse care pot fi vehiculate ca simboluri pe plan internațional, vinul are capacitatea de a transmite un loc de naștere, un specific al pământului, al anului în care s-a născut, dar mai ales are puterea de a vorbi despre oamenii care au participat la nașterea sa. Pe termen lung, da, vinul înseamnă diplomație culturală, chiar dacă efectele nu se fac încă resimțite pe scară largă.
- Există și o componentă subiectivă în aprecierea vinurilor, nu cred că prevalează, dar există. Ți s-au modificat gusturie de când ești mamă?
Încă nu, dar sunt conștientă că anotimpurile, trecerea anilor, înaintarea în vârstă – nu putem evita asta, nu? – vor produce unele schimbări. Poate ca veni ziua în care un vin alb mai extractiv, eventual ușor atins de lemn, va lua locul unui spumant vesel… Însă gustul pentru calitate nu cred că se schimbă vreodată.
- Care sunt vinurile tale favorite? Cu ce îți place să le combini?
Sunt prea multe pentru a le enumera, pentru că orice moment își are vinul său. Însă, indiferent de vin, cel mai important este să îl combini fie cu mâncarea potrivită, fie cu persoana potrivită. Într-un caz ideal, cu ambele!
- Lângă noi avem exemplul Moldovei, o țară care este recunoscută pentru excelența din domeniul vinului. Ce îi lipsește României ca să facă din vin un ambasador mai convingător?
Moldova s-a bucurat de un PR profesionist, nu cred că au nici mai multe vinuri, nici mai bune, nici mai mulți producători decât România. Din multe puncte de vedere, suntem la același nivel. Însă nouă ne-a lipsit agregarea producătorilor într-o voce unitară, în acțiuni de impact, gândite pe termen mediu și lung. Poate e momentul să nu mai așteptăm coordonarea statului și să acționăm cu resursele fiecăruia, altfel riscăm să pierdem un moment istoric important, în care încă există interes pentru noutate, există o circulație destul de liberă a bunurilor la nivel global, există o clasă de consumatori… Dacă nu ne trezim la timp, vor ocupa alții spațiile libere care mai există. Au început să producă vin țări ca Brazilia și China, vă imaginați despre ce volume vorbim și cu ce presiune își vor forța intrarea pe piață.
1. Cea mai mare bucurie este atunci când o văd pe Antonia (fiica mea) că râde.2. Cel mai mare succes este echilibrul dintre viata personală și cea profesională. 3. Cel mai dificil moment al carierei tale: realizarea primei mele cărți. Am slăbit vreo 10 kilograme in 2 luni de zile. 4. Cel mai puternic regret este: nu am regrete.5. Cea mai frumoasă amintire: perioada pe care am petrecut-o in China cu colegii de la MBA. 6. Ce te face întotdeauna să te întorci cu gândul acasă: părinții mei.7. Principala calitate la un bărbat este aceea de a fi un gentleman.8. Principala calitate la o femeie este aceea de a fi o Doamna.9. Filmul favorit: La vita è bella10. Cea mai mare dorința: multă energie ca să pot realiza tot ceea ce mi-am propus.
Marinela Vasilica Ardelean lucrează în industria vinului de aproximativ 10 ani implicată în promovarea vinurilor româneşti în străinătate şi în îmbunătăţirea imaginii României prin intermediul vinurilor.
Marinela Ardelean este critic de vin şi degustător profesionist în concursuri internaționale de vinuri şi profesor la Italian Chef Academy din Roma unde predă un curs despre cultura şi istoria şampaniei, dar şi a uleiului de măsline. Ea a fost semifinalistă la concursul mondial de somelier (Londra), Dame Chevalier de l'Ordre des Coteaux de Champagne (Franţa) şi finalistă a concursului Ambassadeurs du Champagne în 2013. Marinela Ardelean a fost numită "Sommelier d'Onore" de către Fundaţia Italiană de Somelieri şi BIBENDA, potrivit marinelaardelean.com.
Pe parcursul celor două zile ale Festivalului RO-Wine, cel mai important festival de vinuri din România, toţi cei interesaţi de gustul şi parfumul vinului vor putea degusta vinurile de top a peste 60 de producători, dintre care 35 autohtoni şi 26 internaţionali. Participanţii la eveniment se vor putea delecta cu aproximativ 300 de vinuri premiate.
Irina Păcurariu